Werk in uitvoering: PREM Wijkverpleging 2019

 in Algemeen

We spreken Maaike Louwrier, projectleider Wijkverpleging bij Mediquest, over de 2019 meting met de PREM Wijkverpleging vragenlijst. De voorbereidingen zijn afgerond en de eerste uitnodigingen voor het onderzoek zijn zojuist uitgestuurd. Cliënten kunnen deelnemen aan het onderzoek via www.ervaringwijkverpleging.nl.

Waarom meten met de PREM?

In eerste instantie zijn aanbieders van wijkverpleging verplicht cliëntervaringen te meten vanuit het Kwaliteitskader Wijkverpleging. De meting levert namelijk waardevolle informatie op. Cliënten vertellen via het onderzoek wat er goed gaat en wat er beter kan, zodat de kwaliteit van zorg en ondersteuning gericht verbeterd kan worden. Binnen Mediquest hebben we veel ervaring met cliëntervaringsonderzoek; jaarlijks voeren wij in verschillende zorgsectoren ervaringsonderzoek uit. Van die ervaring en expertise maken we nu goed gebruik.

Hoe verloopt de 2019 meting tot nu toe?

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van voorbereiding. Voordat we uitnodigingen kunnen versturen is het belangrijk dat zorgorganisaties de toestemming van cliënten hebben geregeld. De zorgorganisaties leveren vervolgens de contactgegevens aan van cliënten die hebben aangegeven dat ze mee willen doen met het onderzoek. Ik ondersteun de organisaties waar nodig bij deze aanlevering. Ondertussen zorgen we ervoor dat bijvoorbeeld de juiste briefteksten klaarstaan met de logo’s van de zorgorganisaties. Dit alles vergt afstemming met de zorgorganisaties die via ons meten en er is dan ook het nodige contact.

Wat vind je het leukste aan dit werk?

Ik vind het leuk dat ik een spin in het web ben tussen de zorgorganisaties, het scrum team van Mediquest en externe partijen zoals de drukker en ZorgkaartNederland. Het is de kunst om een meetmethode en realistische planning neer te zetten met ruimte voor wensen vanuit de zorgorganisaties. Het geeft mij voldoening om te merken dat de meting goed loopt en dat we snel kunnen reageren op veranderende omstandigheden.

Wat krijgen metende zorgaanbieders terug voor hun deelname?

We ontzorgen zorgorganisaties zoveel mogelijk tijdens de hele meting. Zo verzorgen we de dataverzameling en bieden een helpdesk voor cliënten met vragen. Vervolgens verwerken we de resultaten op een veilige wijze (conform AVG en ISO27001 en NEN7510). Als de dataverzamelingsperiode is afgelopen, leveren we de resultaten op aan de zorgorganisaties zodat zij ervan kunnen leren en verbeteren. Tevens leveren we de resultaten door aan Zorgkaart Nederland ten behoeve van keuzeinformatie voor cliënten. Tot slot zorgen we ervoor dat zorgorganisaties gemakkelijk de aanlevering aan de gegevensmakelaar kunnen doen met de resultaatbestanden die wij opleveren.

Waar zie je nog kansen?

Ik denk dat het heel nuttig is om het cliëntervaringsonderzoek regelmatig te herhalen of zelfs continu cliëntervaringen te meten. Het geeft zorgorganisaties feedback of o.a. teams wijkverpleging leren en verbeteren. Zo’n continu meetsysteem heb ik bijvoorbeeld ook voor hoorwinkels opgezet.

Ook denk ik dat het belangrijk is dat de resultaten gaan leven in de organisatie door intern de resultaten met elkaar te bespreken. Mediquest kan hierin ondersteunen met verdiepende analyses of een rapportagemodule verzorgen. Wat ook goed werkt is een infographic poster bij de koffieautomaat. Dan zijn de resultaten direct onderwerp van gesprek!

De PREM Wijkverpleging meting 2019 loopt nog tot 1 oktober. Op de hoogte blijven? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief >

Dit zou u ook kunnen interesseren