Hoe er meer transparantie komt in de geestelijke gezondheidszorg

 in Algemeen

Vanaf 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige GGZ’ (generalistische basis-ggz en gespecialiseerde ggz binnen de zorgverzekeringswet) verplicht om een kwaliteitsstatuut te hebben. Begin dit jaar is er een wijzigingsperiode ingelast vanwege de AVG. We vroegen aanbieders of hun gegevens doorgeleverd mogen worden aan MIND en aan het Zorginstituut Nederland.

De wijzigingsperiode was een groot succes

Maar liefst 70% heeft de ‘AVG vragen’ ingevuld tijdens de wijzigingsperiode. Inmiddels zitten we op bijna 75% respons. Dat is fijn want deze doorleveringen dragen bij aan meer transparantie in de geestelijke gezondheidszorg. Later dit jaar worden de gegevens uit het statuut namelijk zichtbaar als keuzeinformatie voor cliënten op de website https://kiezenindeggz.nl/van MIND.

Waarom is er een kwaliteitsstatuut?

Het ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de aanbieder ervoor zorgt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. Ook geeft het cliënten inzicht in wat de GGZ-aanbieders geregeld hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording. Daarbij wordt de data opgenomen in het Openbare Data Bestand van het Zorginstituut Nederland. Zorgverzekeraars gebruiken dit bijvoorbeeld voor zorginkoop.

Samen met de werkgroep bestaande uit afgevaardigden van de koepel- en beroepsorganisaties hebben we de wijze van uitvragen uitgedacht. Ook hebben we de website https://www.ggzkwaliteitsstatuut.nl/ en de toetsingsprocedure ontwikkeld. Via de website vullen aanbieders het statuut in, dat vervolgens getoetst wordt. Deze manier van gegevens verzamelen optimaliseren we continu op basis van hulpvragen van aanbieders.

Persoonlijke ondersteuning voor zorgaanbieders

De website is zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingericht. Toch kan het voorkomen dat zorgaanbieders vragen hebben over het invullen en aanleveren van een statuut. Er is daarom een dedicated helpdeskteam dat klaar staat om deze vragen persoonlijk te beantwoorden.

Tijdens de wijzigingsperiode hadden ze het natuurlijk extra druk. Gemiddeld kregen ze 41 mails en 50 telefoontjes per dag! De infographic kunt u hier downloaden >

 

Meer informatie over dit project en onze rol als Trusted Third Party (TTP) leest u in het portfolio item GGZ kwaliteitsstatuut.

 

 

Dit zou u ook kunnen interesseren