Elkerliek Ziekenhuis: “Wij willen stilstaan bij de positieve dingen”

 in Algemeen

Alex Garenfeld en Jolianne van Hout, beiden werkzaam als stafmedewerker Beleid & Organisatie in het Elkerliek ziekenhuis, hebben de persoonlijke missie om alle medewerkers in het ziekenhuis kennis te laten nemen van hoe hun patiënten over de zorg denken. Maar wat doen zij vervolgens met die kennis? Hoe krijgen ze medewerkers in beweging om daadwerkelijk voor de patiënt het verschil te maken, iedere dag opnieuw?

Naast het onderzoeken van de data blijkt het belangrijk om samen stil te staan bij het waarom. “Waarom doen we eigenlijk wat we doen? Wie is nou onze patiënt en wat verstaan wij onder mensgerichte zorg?”

“Focus op de juiste stappen voor actie”

“Eerder bleven we na een patiëntervaringsmeting vaak steken in de data”, zegt Jolianne. “We wilden dan nog dieper inzoomen, toch nog een keer meten of op een andere manier meten. Nu waren we op een punt dat we zeiden: we hebben al zo veel data, we focussen nu op wat de concrete stappen zijn om echt actie te ondernemen. Dus van resultaten naar inzicht en van inzicht naar actie. Intern merkten we na de inloopsessies om de resultaten uit Cerium voor de afdelingsmanagers te presenteren, dat die stap naar actie nog een brug te ver was. Samen met Daniël kwamen we uit op workshops, om er meer uit te halen.”

Benieuwd naar de workshops die het Elkerliek Ziekenhuis ondernam om van CQi-data naar concrete mensgerichte zorg te komen? Het hele artikel is hier te lezen: “Het is zaak om gezamenlijk een stap te zetten. Om met al je medewerkers in beweging te komen.”

Dit zou u ook kunnen interesseren