Vijf tips om de respons op uw patiëntonderzoek te verhogen

Vijf tips om de respons op uw patiëntonderzoek te verhogen

Als u in uw ziekenhuis een patiëntonderzoek uitzet met de PREM (ervaring) of PROM (effect behandeling), wilt u natuurlijk dat zo veel mogelijk patiënten deelnemen. Hoe meer antwoorden, hoe meer inzicht in wat u goed doet en wat beter kan. Maar hoe doet u dat, een hoge respons halen?

Vanuit onze ervaring weten we wat wel en niet werkt. Daarom deel ik graag vijf tips met u waarmee u de respons verhoogt. Succes!

Tip 1: Wees zichtbaar

Maak informatie over het patiëntonderzoek duidelijk zichtbaar voor uw patiënten. Hang posters op, leg flyers neer in wachtkamers en op de balie, en laat uw medewerkers patiënten informeren over het onderzoek. Belangrijk hierbij zijn twee zaken:

  • Leg goed uit waarom u het patiëntonderzoek uitzet
  • Leg uit dat u e-mailadressen van uw patiënten wil verzamelen en registreren, en waar u deze voor gebruikt

Wanneer een patiënt zijn e-mailadres geeft voor patiëntonderzoek, is de bereidheid groter om ook daadwerkelijk deel te nemen. Digitaal en geautomatiseerd meten gaat een stuk sneller en ontlast medewerkers op de afdeling. Vergeet uiteraard niet het informed consent en vraag dus expliciete toestemming aan uw patiënten voor het gebruik van hun gegevens.

Als u informatiefilmpjes toevoegt aan de e-mail of toont in de wachtkamer informeert u op een laagdrempelige manier over het doel van de meting en wat u met de resultaten doet.

Tip 2: Maak de communicatie persoonlijk

Zorg dat u inzicht heeft in uw patiëntendoelgroep en stem de benadering hierop af. Hoe meer de benadering aansluit bij de leefwereld van de doelgroep, hoe groter de kans is dat de uitnodiging en uw verzoek hen goed bereikt. Zorg dat uitnodigingen gepersonaliseerd zijn en afgestemd op het type behandeling waar de meting over gaat.

Tip 3: Investeer in begeleiding van patiënten bij de eerste vragenlijst (specifiek voor PROMs)

Als u patiënten actief ondersteunt bij het invullen de eerste PROMs-vragenlijst vergroot u de kans dat vragenlijsten later in het traject ook ingevuld worden. Door een computer of tablet op de afdeling beschikbaar te stellen kunt u patiënten direct helpen met invullen en zijn resultaten ook direct beschikbaar.

Tip 4: Maak de PROM-meting onderdeel van een behandeltraject

Een vragenlijst heeft voor behandelaar én patiënt waarde als er ook iets mee wordt gedaan. Geef aandacht aan de uitkomsten door deze samen te bespreken in een consult. U krijgt er inzicht en waardering voor terug. Zorg dat deze werkwijze van informeren en samen bespreken vast onderdeel wordt van het werkproces.

Tip 5: Laat resultaten zien

Laat patiënten zien dat u wat doet met hun mening en de tijd die ze hebben gestoken in het invullen van de vragenlijst, dat vergroot draagvlak voor deelname:

  • Maak resultaat visueel door op de website of met posters of flyers inzicht te geven in de uitkomsten en wat u doet om te verbeteren.
  • Stimuleer uw medewerkers door pluimen en verbeterpunten te delen en een trendrapportage met de vooruitgang te tonen. Het werkt motiverend!

Op zoek naar meer advies?

Een succesvolle meting opzetten en implementeren gaat verder dan het inzetten van tooling. MediQuest ondersteunt zorgorganisaties bij het continu effectief meten en verbeteren. Meer weten? Neemt u dan contact met mij op via shorsch@mediquest.nl of 06 – 126 516 44.

Meer lezen

Terug naar Nieuws Archief

diensten per klantgroep