KiesZO geeft inwoners regio Gooi en Vechtstreek inzicht en keuze

KiesZO geeft inwoners regio Gooi en Vechtstreek inzicht en keuze

Passende ondersteuning vinden bij je zorgindicatie, hoe doe je dat? Als het aan de regio Gooi en Vechtstreek ligt, kan iedere inwoner in hun regio dit nu zelf regelen met KiesZO. Eind september lanceerden zij deze vergelijkingswebsite. MediQuest ondersteunde de regio bij de ontwikkeling hiervan.

In KiesZO kunnen inwoners aanbieders van zorg en ondersteuning eenvoudig zoeken en met elkaar vergelijken. De site biedt algemene informatie zoals de openingstijden en specialisaties van aanbieders. Daarnaast kunnen inwoners de zorg die zij krijgen beoordelen door online een waardering te geven. Inwoners helpen hiermee anderen die ook passende ondersteuning zoeken.

De inwoner kiest

“Wij zijn heel blij met de lancering van dit keuze-instrument in het sociaal domein”, vertelt Rianne de Visser, die vanuit MediQuest betrokken was bij de ontwikkeling van KiesZO. “In veel gemeenten is het aanbod van ondersteuning nog onvoldoende online inzichtelijk. Voor inwoners is dat lastig. Zij voelen zich soms overgeleverd aan professionals, terwijl zij zelf vaak heel goed kunnen aangeven wat ze graag willen of nodig hebben.”

Met KiesZO kunnen niet alleen inwoners beter kiezen, ook gemeenten en aanbieders krijgen meer grip op kwaliteit. Zo kunnen gemeenten de prestaties beter monitoren. Aanbieders kunnen hun dienstverlening online zichtbaar maken en verbeteren met de directe feedback van inwoners. Kwaliteit kan elkaar zo versterken en een samenwerking worden van deze drie betrokken partijen.

Onderscheidend

Dat inwoners met KiesZO niet alleen aanbod kunnen vinden en vergelijken, maar ook beoordelen, maakt het instrument echt onderscheidend. “Reviews zijn niet meer weg te denken uit alle trajecten waarin een consument een keuze heeft, dus ook in het sociaal domein”, aldus Rianne. “Door de ervaren kwaliteit van inwoners naast de objectieve kwaliteit te zetten ontstaat een zeer compleet beeld van het aanbod. KiesZO zorgt ervoor dat eigen regie voor inwoners echt binnen handbereik komt en geen holle frase blijft. Dat zit in de vrijheid om ondersteuning te kiezen die het beste bij hen past, maar ook om het vervolgens zelf online te regelen.”

Onze rol

Jeroen Homberg, manager innovatie bij MediQuest, ziet veel parallellen tussen de gezondheidszorg en het sociaal domein. “In de ontwikkeling van KiesZO konden wij onze principes, ervaring en kennis uit de gezondheidszorg goed inzetten”, vertelt Jeroen. “Uiteindelijk is ons doel voor het sociaal domein niet anders dan voor de zorg, namelijk zorgen dat de inwoner (patiënt) de juiste informatie heeft om een weloverwogen keuze te maken voor zorg die past bij zijn persoonlijke situatie en wensen.

Wij ondersteunden de regio onder andere bij het vormen van een duidelijke visie op resultaatsturing. Wat verstaan we precies onder resultaat en kwaliteit? En hoe zorgen we dat iedereen de juiste informatie heeft om vanuit deze visie te handelen?

Daarnaast hebben wij ons gebogen over de keuzewijzer zelf, hoe moet dit eruit zien om die juiste informatie te bieden? Hierbij konden wij onze ervaring met keuzewijzers voor vergelijkers en patiëntenorganisaties goed inzetten om snel tot een gebruiksvriendelijk model te komen. Dat zit zowel in functionaliteiten, maar ook in de inhoud. Zo zorgden wij bijvoorbeeld voor inhoudelijke uitwerking van vragen voor de waarderingsmodule, maar organiseerden wij ook bijeenkomsten met inwoners om de inhoud en het ontwerp van KiesZO te toetsen.”

Over de regio Gooi en Vechtstreek

Regio Gooi en Vechtstreek is een samenwerkingsverband, bestaande uit de gemeenten Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren. De regio wil de informatiepositie van inwoners versterken, zodat inwoners zelf kunnen sturen op gezondheid, welzijn en participatie.

Geïnteresseerd op basis van dit traject?

Neem dan contact op met Rianne de Visser via rdevisser@mediquest.nl of 088 – 126 39 69.

Meer lezen

5 vragen over het sociaal domein aan… Rianne de Visser

Terug naar Nieuws Archief

diensten per klantgroep